Hvad er en diskusprolaps?

Rigtig mange mennesker oplever nakke- og lændesmerter på et tidspunkt i deres liv, og i nogle tilfælde skyldes smerterne en diskusprolaps. Diskus er en bruskskive, der er placeret imellem alle rygsøjlens hvirvler. Den består af en hård ydre skal og en blød gelelignende kerne. Hvis en diskus får en skade i den ydre skal, kan den bløde kernen sive ud og danne en udposning.

Diskusprolapser opstår hyppigst i lænden, mindre hyppigt i nakken og sjældent i brystryggen.

Diskusprolaps

Symptomer på diskusprolaps

• Symptomer på en diskusprolaps i lænden er jagende smerter, der stråler fra lænden videre ud i ballen og benet, og vil typisk stråle helt ned til foden og tæerne.
  • Hvis diskusprolapsen sidder i nakken, kan smerterne stråle ud i den ene arm og ned i fingrene.
  • Nogle patienter oplever kun de udstrålende smerter i benet eller armen, i mens andre kun oplever smerter i ryggen.
  • Hvis diskusprolapsen sidder uheldigt, kan den medføre smerter, og i nogle tilfælde kan prolapsen irriterer eller trykke på én eller flere nerver i ryggen.
  • De udstrålende smerter i ben og arme beskrives ofte som brændende, prikkende og stikkende. Der kan i nogle tilfælde forekomme føleforstyrrelser, og nedsat kraft i ben eller arme, som resultat af nerveirritationen.
  • En diskusprolaps i ryggen medfører ikke altid symptomer, og man kan godt have en prolaps uden at vide det.

Har du lænde- eller nakkesmerter, som giver udstrålende smerter til ben eller arme, så kontakt os på telefon 8612 0044 og få en tid i dag.

Et forløb med en diskusprolaps

Et forløb med en diskusprolaps i ryggen kan være meget smertefuldt og funktionshæmmende, men i langt de fleste tilfælde er forløbet ukompliceret, og man vil komme sig uden varige mén.

En diskusprolaps heler naturligt – lidt på samme måde som et sår heler på huden. Processen tager dog tid, og derfor vil der gå noget tid før smerterne forsvinder helt. Cirka 90 % patienter med diskusprolaps i lænden oplever gradvis bedring efter 6-8 uger. Smerterne kan vare fra 3 til 12 måneder, før de forsvinder helt. Derfor er det også kun meget få patienter (under 5 %) med en diskusprolaps, der tilbydes en operation.

Vær opmærksom på!

I sjældne tilfælde kan nervepåvirkningen blive værre.

Kontakt kiropraktoren, egen læge eller lægevagten hvis du oplever et eller flere af følgende symptomer:

• Problemer med at kontrollere vandladning og/eller afføring
  • Nedsat følelse i skridt-området
  • Mister kraften i benet eller armen

Kiropraktoren vil udføre en grundig undersøgelse, og ud fra dette afgøre om der er tale om en diskusprolaps. Nogle gange kan der være brug for at foretage en røntgenundersøgelse (som foretages på klinikken) eller en MR-skanning, hvis der er tvivl om prolapsens omfang.

Behandling af diskusprolaps

Patienter med diskusprolaps kan indgå i en “Prolapspakke”, som giver et højere offentligt tilskud til behandlingsforløbet. Pakkeforløbet består af 4 faste konsultationer fordelt over 8 uger, med mulighed for mellemliggende konsultationer.

Et behandlingsforløb hos Aros Kiropraktor indeholder:

• Grundig undersøgelse og eventuel røntgenundersøgelse
  • Information og vejledning om tilstanden – herunder smertestillende medicin, fysisk aktivitet, arbejde osv.
  • Faste opfølgninger – så kiropraktoren kan holde øje med tilstanden.
  • Manuel behandling – for at fremme bevægeligheden og funktionen af ryggen.
  • Rygøvelser
Behandling af diskusprolaps

Hvad kan jeg selv gøre?

Det er vigtigt, at du forbliver aktiv, selvom du har en diskusprolaps i ryggen. Bevægelse er godt for ryggen, og du kommer dig hurtigere, hvis du undgår inaktivitet. Derfor skal du være så aktiv som muligt uden at smerterne forværres. Hvis du har behov for hvile, så gør det i korte perioder.

Har du spørgsmål om diskusprolaps, så ring til os på telefon 8612 0044 og få en tid i dag.