Hvad er slidgigt?

Slidgigt kan udvikles i alle kroppens led og er en ganske almindelig tilstand, som ses i takt med, at man bliver ældre. Dog er der flere forskellige risikofaktorer, der bidrager til udviklingen af slidgigt. For eksempel har ens gener en vis indflydelse, og derfor ses der i nogle familier oftere slidgigt end i andre. Desuden har belastninger i forbindelse med arbejde og sport betydning for udvikling af slidgigt, ligesom overvægt og tidligere skader f.eks. knæskader også har betydning.

Slidgigt er en såkaldt degenerativ ledsygdom, hvor brusken i leddet gradvist nedbrydes. Derfor betegnes slidgigt også som en kronisk gigtsygdom, hvilket betyder, at der ikke findes nogen behandling, der kan fjerne sygdommen. Dog kan man mindske symptomerne og smerterne med den rette rådgivning og behandling.

Symptomer på slidgigt

Symptomerne på slidgigt varierer meget fra person til person. Nogle lever fint med slidgigt uden at have de store gener, mens andre oplever voldsomme smerter, som påvirker funktionsevnen, mobiliteten og livskvaliteten.

De typiske symptomer på slidgigt er smerter, stivhed, hævelse og knasen fra det ramte led. Stivheden i leddet kan medføre betydelige bevæge- og funktionsbegrænsninger over tid.

Slidgigt inddeles i stadier, alt efter hvor medtaget leddet er.

• Let slidgigt

Smerterne er typisk værst om morgenen eller efter en pause. Smerterne lindres eller forsvinder helt, når leddet er varmet op, men kommer typisk tilbage, hvis leddet overbelastes. Man kan opleve, at leddet hæver og bliver varmt, og man kan opleve knasen fra leddet, som ofte beskrives som “grus i leddet”. Dette skyldes, at ledbrusken i leddet langsomt nedbrydes, hvilket irriterer leddet, og derfor bliver betændt.

• Moderat slidgigt

Leddet bliver mere stift og ubevægeligt, som skyldes knoglernes reaktion på at ledbrusken nedbrydes. Der kan i dette stadie opstå begyndende synlige og mærkbare udvækster omkring leddet f.eks. på fingre, tæer og knæ.

• Svær slidgigt

Bevægeligheden og funktionen af leddet nedsættes markant. Der kan opstå fejlstillinger af leddet f.eks. skæve fingre og tæer. Det skyldes, at ledbrusken i større områder er helt forsvundet, og knoglerne derved forandres.

• Slidgigt i nakke og lænd

Slidgigt i nakke og lænd kan giver symptomer, der minder rigtig meget om en diskusprolaps, hvor en nerverod bliver klemt eller irriteret. Slid i rygsøjlen er meget normalt og er en del af den naturlige aldringsproces.

Læs mere om diskusprolaps her

Diagnosen slidgigt stilles ud fra sygehistorien, en grundig undersøgelse af leddet og en røntgenundersøgelse, der kan bekræfte forandringerne inde i leddet. I de tidlige stadier af slidgigt kan det være svært at se forandringerne på røntgenbilleder.

Hos Aros Kiropraktor har vi et digitalt røntgenanlæg, hvor vi kan tage billeder af dine led samme dag, hvis vi mistænker slidgigt.

Hvad kan vi gøre for dig?

Selve slidgigten er en kroniske tilstand, som vi ikke kan fjerne, men vi kan forbedre smerterne og funktionsevnen med den rette behandling og vejledning. Hos Aros Kiropraktor har vi erfaring med at planlægge behandlingsforløb, som typisk indeholder følgende:

• Manuel behandling – som forbedrer bevægeligheden af leddet.
  • Bløddelsbehandling – som lindrer muskelsmerter omkring leddet.
  • Øvelser og træning – som forbedrer funktionen af leddet og styrker muskulaturen omkring leddet.
  • Rådgivning og vejledning om din tilstand, smertestillende medicin, vægtkontrol, træning, arbejdsbelastning osv.
  • Eventuelt henvisning til egen læge, som kan viderehenvise til GLA:D træning (ryg, hofte og knæ).

Skal vi hjælpe dig med at få et bedre liv med slidgigt? Så book en tid på telefon 8612 0044.

Hvad kan jeg selv gøre – gode råd om slidgigt

Herunder er der nogle gode råd til, hvad du selv kan gøre:

• Bliv stærk og dyrk motion – når musklerne er stærke, støtter de op om det skadede led, og det kan betyde færre smerter og bedre funktion af leddet.
  • Hold den slanke linje – overvægt er en risikofaktor for udvikling af slidgigt især i hofte og knæ. Ved et vægttab mindsker du belastningen på dine led, hvilket kan mindske dine smerter og forbedre leddets funktion.
  • Kend din sygdom – tal med din egen læge eller kiropraktor, således at du har den nødvendige information om din slidgigt.