Smerter i hoften

Årsager og symptomer

Hoftesmerter hos voksne kan skyldes en lang række forskellige problematikker. Smerter fra hofteleddet lokaliserer sig ofte til lysken og ned på forsiden af låret. Da der kan være mange årsager til smerter i hoften, er det vigtigt at få undersøgt, hvad problemet er.

• Slidgigt

Slidgigt i hoften er en meget hyppig og almindelig årsag til smerter i hofte og lyske.

De typiske symptomer er nedsat bevægelighed i hoften og smerter i lysken, der kan trække ned på forsiden af låret. Der kan med tiden opstå haltende gang pga. smerterne. Et røntgenbillede kan bedst afklare om, der er tale om slidgigt.

Læs mere om slidgigt her

• Impingement/indeklemningssyndrom

Indeklemningssyndrom er en fælles betegnelse for forskellige tilstande, hvor væv (muskler, sener) kan komme i klemme pga. dårlige pladsforhold i hoften. Dette kan medføre irritation af vævet som hæver.

Symptomer på denne tilstand er smerter og/eller besværet bevægelse af hofteleddet i bestemte retninger.

• Betændelse i slimsæk

I hofteregionen sidder der flere slimsække, som kan blive betændte og smertefulde. Det mest hyppige sted for en betændt slimsæk er på ydersiden af hoften.

Symptomer på betændelse i en slimsæk er smerter ved direkte tryk. Der kan derfor være smerter om natten, hvis man ligger på den irriterede slimsæk.

Denne tilstand vil som regel gå i sig selv efter noget tid.

• Lyskesmerter

Smerter i lysken og låret skyldes ofte en overbelastning af muskler eller sener. Ofte er der tale om en sportsskade f.eks. fra fodbold, hvor der sker hyppige ryk og retningsskift. Smerterne kan også opstå ved en overrivning af muskulaturen efter en mere voldsom skade.

Smerterne kan desuden stamme fra et nerverodstryk, som forekommer ved en diskusprolaps i lænden.

Læs mere om diskusprolaps her

• Andre årsager

Nogle gange findes problemet ikke i selve hoften, men i lænden og/eller bækkenet. Dette kan både være ledlåsninger og muskulære spændinger i og omkring lænden og hoften, der kan forårsage smerterne.

Andre årsager kan også være hoftedysplasi (fejludvikling af hoften), skader på ledlæbe, brusk eller knogle. I disse tilfælde kan det være nødvendigt at få en vurdering hos en speciallæge.

Har du oplevet smerter i hoften eller lysken, så kontakt os på telefon 8612 0044 og bestil en tid i dag.

Kiropraktoren vil optage en grundig sygehistorie, som afdækker varigheden af smerterne, lokalisationen af smerterne, symptomerne osv. Derefter undersøges hoften grundigt med forskellige tests, og hvis der er indikation for det, foretages der en røntgenundersøgelse i klinikken.

Behandling af hofte- og lyske smerter

Når kiropraktoren har undersøgt dig og stillet en diagnose, lægges der en plan for den rette behandling.

Hos Aros Kiropraktor indgår der mange elementer i behandlingen:

• Manuel behandling – for at sikre en god bevægelighed i hofteleddet samt lænden og bækkenleddene.
  • Bløddelsbehandling – massage af de mange muskler omkring lænden, hoften og lysken som kan give smerter.
  • Rådgivning og vejledning om tilstanden, smertestillende medicin, arbejde, sportsaktivitet osv.
  • Træning og øvelser – for at fremme stabiliteten og funktionen af hoften og muskulaturen omkring. Herunder genoptræning.
  • Udstrækningsøvelser til muskulaturen omkring hoften.