Hovedpine

De hyppigste klager med hovedpine er af trykkende karakter, lokaliseret over panden, i tindingerne og/eller i baghovedet og/eller frem mod det ene eller begge øjne, og/eller nakkesmerter. Der skelnes mellem spændingshovedpine og cervicogen hovedpine. Spændingshovedpinen opstår og tiltager i løbet af dagen. Cervicogen hovedpine vågner man med og kan evt. dulmes ved bevægelse i løbet af dagen. Migræne er oftest lokaliseret i den ene halvdel af ansigtet. Smerten er af voldsom pulserende karakter. Yderligere symptomer på migræne er kvalme, flimren for øjnene.

Hovedpine er ikke i sig selv en sygdom, men et symptom på at der er noget galt f.eks. overbelastning af kroppen muskler og led i nakken. Der findes mange forskellige typer af hovedpine. Samme patient kan sagtens have mere end én type af hovedpine. Nedenfor er beskrevet de tre hyppigste former for hovedpine.

Spændingshovedpine
Spændingshovedpine er lokaliseret over begge øjne eller i tindingerne og er af mild trykkende karakter. Årsagen til hovedpinen er ofte muskelspændinger, som kan opstå ved f.eks. dårlige arbejdsstillinger eller stress. Kiropraktisk behandling har god effekt.
Cervicogen hovedpine
Er ofte lokaliseret til baghovedet, men kan også trække fra nakken frem mod det ene eller begge øjne. Hovedpinen skyldes dårlig bevægelse/stivhed i nakkens led. Kiropraktisk behandling har god effekt.
Migræne
Migræne er ofte lokaliseret i den ene halvdel af hovedet/ansigtet. Smerten er af voldsom og pulserende karakter, og daglige aktiviteter hæmmes. Hovedpinen kan være ledsaget af kvalme, flimren for øjnene samt øget følsomhed over for lys og høje lyde. Man kender ikke årsagen til migræne, men man ved at blodkarrene i hjernen udvider sig under et anfald for dernæst at trække sig sammen igen. Det er formentlig disse ændringer i karrenes diameter, der medfører smerten. En del patienter har gavn af det medicinske præparat Imigran, som påvirker karrenes kontraktilitet. I de tilfælde hvor patienten har flere typer af hovedpine, kan frekvensen af migræneanfald reduceres ved behandling af de øvrige hovedpiner.