Skulderblad smerter

Har du oplevet en skarp smerte som en kniv, der jager ind mellem skulderbladene. Og/eller kan du mærke udstråling frem til brystet, ligesom trykken for brystet og besvær med dyb indåndinger? Smerter mellem skulderbladene kan være meget hæmmende og svære at ignorer. Typisk opstår smerterne enten:

• Som en overbelastningsskade
  • Som en akut skade
Overbelastning

Smerter i skulderen, der ikke er opstået pludseligt, men er kommet over tid, kan skyldes en overbelastningsskade. Du har muligvis gennem nogen tid mærket til ’advarsler’ eller ’signaler’ i form af forbigående smerter, men dem har du er blevet ignoreret eller ”overhørt”.

Overbelastningsskader i skulderen kan have mange årsager. De kan stamme fra muskler, led, ledbånd m.m., der ikke fungerer som de skal, og det giver en uhensigtsmæssig belastning. Med tiden kan det give forandringer i musklerne, der hvor de hæfter på knoglerne – eller det kan give en irriteret slimsæk

Overordnet opstår smerterne, fordi et eller andet i skulderen ikke fungerer, som det skal.

Akut skade

Smerter i skulderen kan opstå akut, f.eks. efter et fald og/eller ved overbelastning af skulderen. Ved akut opståede smerter er det vigtigt at finde ud af årsagen! Der kan være en skade på en af skulderens mange dele eller smerterne kan kommer fra andre områder af kroppen, f.eks. fra nakken.

Udover led og muskler består skulderen bl.a. af muskelsener, ledbånd og slimsække. Alle disse strukturer kan give anledning til skuldersmerter enkeltvis – men ofte sker det i et samspil.

Ofte kan man pege på et sted, der gør ondt, men da skulderen er så komplekst et led kan smerterne stamme forskellige steder fra samtidig. Smerten kan således trække op i nakken fra skulderbladet, eller modsat. Smerten kan også trække ned i armen eller ned bag skulderbladet. Desuden kan smerten sidde fortil på skulderleddet. Smerten kan føles som en ’murren’, en stikkende eller brændende fornemmelse, eller som et knivstik i skulderen.

Hvad kan kiropraktoren gøre for dig?

Hvis du er bekymret over smerterne, eller de varer ved og hindrer dig i at gøre de ting, du normalt foretager dig, kan du blive undersøgt hos en kiropraktor. Du bør ikke vente flere måneder, før du bliver undersøgt.

Kiropraktoren vil på baggrund af symptomer og sygehistorie, foretage en undersøgelse. Herefter stiller han diagnosen og fortæller dig, hvad du kan forvente dig. Herunder, hvordan du skal forholde dig, samt om der er behandlinger eller forebyggende tiltag, der kan iværksættes.

Behandling

Når kiropraktoren har undersøgt dig og stillet diagnosen, lægges en plan for behandlingen. I behandlingen kan indgå mange elementer, bl.a. manipulationsbehandling, forskellige former for muskelbehandling, mobilisering, træningsøvelser ud over mere generelle råd og vejledning.

Genoptræning vil ofte have stor betydning ved denne type skader, som supplement til den manuelle behandling.

Har du smerter i mellem skulderbladene? Så kontakt os i dag og bestil en tid på tlf. 86120044