Smerter i brystet

Årsager til brystsmerter

Brystsmerter defineres, som alle typer af smerter man oplever i brystet. Man kan få brystsmerter af mange forskellige årsager, hvoraf den mest hyppige årsag er muskel- og skeletproblematikker. Man skal dog være meget opmærksom på brystsmerter, da smerterne også kan skyldes alvorlige hjertesygdomme, og disse tilfælde skal ses af læge eller sygehus.

Oplever man brystsmerter, er det derfor meget vigtig at blive undersøgt, for at finde den korrekte årsag til smerterne.

• Muskel- og skeletproblematikker

Den mest almindelig årsag til brystsmerter stammer fra muskler- og ledproblemer. Hvis man oplever rygsmerter i mellem skulderbladene eller omkring nakken og skuldrene, er det meget almindeligt, at man også kan mærke smerterne på forside af brystkassen. Brystsmerterne skyldes altså ledlåsninger i brystryggen og spændt muskulatur. Det er ikke ualmindeligt, at man får smerter ved vejrtrækning, hvilket kan føles meget ubehageligt. Brystsmerterne og smerter ved vejrtrækning vil typiske reduceres umiddelbart efter behandling af ledlåsningerne og den spændte muskulatur.

Muskler i nakke og skuldre kan desuden give smerter i brystkassen. Der er her tale om refererede smerter, som udløses ved at trykke på muskulaturen.

• Psykiske belastninger og stress

Brystsmerter ved stress, depression og angsttilfælde er meget almindeligt. Disse tilstande føre til anspændthed af kroppen, som medfører stram og øm muskulatur i og omkring brystkassen. Desuden kan psykiske belastninger føre til ændret vejrtrækning, som også belaster muskulaturen.

Akutte angsttilfælde kan forveksles med akutte tilstande i hjertet pga. de akut indsættende brystsmerter.

Brystsmerter kan skyldes stress
  • Hjertekar sygdomme

De hyppigste hjerteproblematikker som årsag til brystsmerter er hjertekrampe (angina pectoris) og hjerteanfald/blodprop i hjertet (hjerteinfarkt)

Hjertekramper (angina pectoris) skyldes forkalkninger i hjertets kranspulsårer. Hjertekramper er ikke en sygdom i sig selv, men en række symptomer eller tegn på at man er ved at udvikle en sygdom i hjertet. Åreforkalkningen udvikler sig langsomt over mange år.

De typiske symptomer på hjertekramper er brystsmerter, der udløses ved aktivitet eller anstrengelse og forsvinder ved hvile. Nogle oplever smerterne som en knugende fornemmelse midt i brystet, som kan stråle ud i kæben, nakken, halsen og/eller venstre arm. Nogle mærker brystsmerterne som en trykken for brystet. Det er ikke ualmindeligt at opleve åndenød, svimmelhed eller øget svedtendens pga. hjertekramper.

Et hjerteanfald/blodpropper i hjertet (hjerteinfarkt) opstår, hvis en af hjertets pulsårer bliver blokeret. Hvis der sker en blokering af en pulsåre, vil det medføre mindre ilt til områder af hjertemuskulaturen, som derved svækkes eller dør.

Symptomerne på en blodprop i hjertet er typisk pludseligt opstået, kraftige brystsmerter som kan sprede sig til halsen, kæben og venstre arm. Ofte ses der desuden kvalme, svimmelhed, øget svedtendens, åndenød og muligt bevidsthedspåvirkning. Symptomerne afhænger af, hvor stor eller lille blodproppen er.

Har du mistanke om hjerte-kar sygdomme, så skal du straks søge læge eller ringe 112.

Søg læge

Hvilke symptomer skal jeg være opmærksom på når jeg har brystsmerter?

Smerter i brystkassen og brystet kan stamme fra hjertet, og får du pludselige kraftige smerter fra brystet skal du undersøges med det sammen.

Hvis du oplever følgende symptomer så søg læge eller ring 112:

• Pludselige, strammende eller trykkende brystsmerter.
  • Stærke brystsmerter der stråler ud i venstre kæbe, venstre arm eller mellem skulderbladene.
  • Svimmelhed, kvalme eller øget svedtendens.
  • Hjertebanken (“galoperende hjerte”)
  • Stakåndethed
  • Hvis du besvimer eller bliver bevidsthedssvækket.

Hvordan stilles diagnosen brystsmerter?

Kiropraktoren vil første høre din sygehistorie, for at komme årsagen til smerterne nærmere og for at udelukke alvorlig sygdom. Kiropraktoren vil blandt andet spørge dig om, hvor smerterne sidder, hvor længe de har stået på, om der er smerter ved vejrtrækning, om noget kan lindre smerterne osv. Ud fra symptomerne vil vi derefter undersøge dig grundigt. Undersøgelsen vil blandt andet indeholde:

• En generel undersøgelse både brystryggens- og nakkens bevægelighed, muskulatur og led.
  • Nerveundersøgelse af nakkens nerve der føre ud til armene.
  • Blodtryksmåling
  • Undersøgelse af hjerte og lunger med stetoskopi
  • Andre relevante tests, der hjælper kiropraktoren til at finde ud af, hvor smerterne stammer fra.

Har kiropraktoren en mistanke om, at smerterne stammer fra hjertet, henvises du til egen læge, som kan undersøge dig nærmere.

Behandling af brystsmerter

Behandling af brystsmerter og brystrygsmerter

Kiropraktoren kan behandle brystsmerter der stammer fra ledlåsninger i brystryggen og spændt muskulatur.

Når kiropraktoren har udelukket en alvorlig årsag til smerterne, kan der tilrettelægges et behandlingsforløb. Hos Aros Kiropraktor vil et behandlingsforløb af brystryggen typisk indeholde følgende:

• Manuel behandling – som sikre en god bevægelighed af leddene i nakken og brystryggen.
  • Bløddelsbehandling – massage- og udstrækningteknikker som lindrer muskel- og ledbåndsmerter omkring nakken, skuldrene og brystryggen.
  • Øvelser og træning – styrker muskulaturen og sikre en god stabilitet og mobilitet.
  • Rådgivning og vejledning om din tilstand, smertestillende medicin, træning, arbejdsbelastning osv.
  • Øvelser med fokus på åndedrættet.

Har du oplevet brystsmerter? Så ring på telefon 8612 0044 og bestil en tid i dag.